* Elektronikus-ügyintézés

Tájékoztatás


Mikortól lehetséges helyi önkormányzatnál elektronikusan ügyeket intézni?

Az önkormányzati ASP szolgáltatás bevezetésével egyidejűleg az önkormányzatokra vonatkozóan is kötelezően a napi működési gyakorlat részévé válnak az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési tv., Eüsztv) rendelkezései. A törvény 108. § (1) bekezdése alapján az elektronikus ügyintézésre kötelezett szervezetek 2018. január 1. napjától kötelesek az ügyek elektronikus intézését az E-ügyintézési tv.-ben meghatározottak szerint biztosítani. Az E-ügyintézési tv. 1. § 17. pontja alapján ez a kötelezettség a helyi önkormányzatra is kiterjed.

 

Mi jelent pontosan az “e-ügyintézés” fogalma?

Az E-ügyintézési tv. 8. § (1) bekezdésének értelmében az ügyfél – törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában – jogosult az elektronikus ügyintézést biztosító szerv előtt az ügyei intézése során ügyintézési cselekményeit elektronikus úton végezni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni. Kivételt képeznek azon eljárási cselekmények, melyek mindenképpen az ügyfél személyes megjelenését követelik meg, illetve meghatározott okiratok másként nem pótolható benyújtását teszik kötelezővé. Természetes személy ugyanakkor csak törvényben kötelezhető elektronikus ügyintézésre.

 

Csak egy válaszható lehetőség, vagy kötelező igénybe venni?

Míg a természetes személy ügyfélnek a jogszabály lehetőséget biztosít az elektronikus ügyintézésre, addig a gazdálkodó szervetek[1] az E-ügyintézési tv. 2. § (1) bekezdése szerinti ügyek tekintetében elektronikus ügyintézésre kötelesek. Elektronikus ügyintézésre köteles továbbá az ügyfélként eljáró állam, önkormányzat, költségvetési szerv, ügyész, jegyző, köztestület, egyéb közigazgatási hatóság, valamint az ügyfél jogi képviselője[2], ha az adott ügyintézési cselekmény tekintetben ez értelmezhető. Az E-ügyintézési tv. 108. § szerint a 1. § 17. pont a) – k) alpontja szerinti, a törvény által elektronikus ügyintézés biztosítására kötelezett jogalanyok legkésőbb 2018. január 1-től kötelesek az ügyek intézését a törvény szerint biztosítani.
[1] Gazdálkodó szervezet: a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában gazdálkodó szervezetnek minősül valamennyi gazdasági tevékenységet folytató jogi személyiséggel nem rendelkező, belföldi székhelyű szervezet.
[2] Jogi képviselő: jogszabály eltérő rendelkezése hiányában az ügyfél képviseletében eljáró ügyvéd, ügyvédi iroda és jogtanácsos.

Az Eüsztv. szabályozza, hogy mely ügyekben kell elektronikusan eljárni; ez három főbb jellemzővel határozható meg:
– egyrészt minden olyan kapcsolattartásra kötelezően az elektronikus formát írja elő, mely az elektronikus ügyintézésre kötelezett szerv és az ügyfél között értelmezhető,
– ezekben az ügyekben a szervek egymás közötti kapcsolattartását is elektronikus útra tereli,
– viszont nem célja az elektronikus ügyintézésre kötelezett szervek olyan belső ügyviteli folyamatainak kötelező szabályozása, amely az ügyfelek ügyeit közvetlenül nem érintik.

 

Elektronikus ügyintézés a gyakorlatban

 

Milyen elektronikus szolgáltatásokat vehetek igénybe, milyen ügyeket intézhetek elektronikus úton?

Elektronikus ügyintézés, elektronikus űrlapok beküldése az Önkormányzati Hivatali Portálon keresztül lehetséges. Az Önkormányzati Hivatali Portál (továbbiakban: Portál) az önkormányzati ASP rendszerben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne. A Portál az önkormányzati ASP rendszert igénybe vevő önkormányzatok természetes személy és jogi személy ügyfelei számára egyaránt lehetőséget biztosít a szakrendszeri alkalmazásokhoz kialakított, elektronikusan elérhető szolgáltatások igénybe vételére.

Igénybe vehető elektronikus ügyintézési szolgáltatások:

  • Adóegyenleg lekérdezés
    Az ügyfél lekérheti adott településhez tartozó helyi adó egyenlegét. Az egyenleg lekérdezéséhez a felhasználónak a KAÜ-s azonosítás után meg kell adnia az adóazonosító jelét, vagy adószámát is. Azonosítás után a felhasználó lekérdezheti az adott adott önkormányzati adóhatóságnál fennálló személyes adóegyenlegét, vagy képviseleti joggal felruházott személyként azon (természetes vagy jogi) személyek egyenlegét, amelyekkel kapcsolatban az önkormányzatnál jogosult eljárni.
  • Ügyindítás
    Az ügyindítás egy elektronikus űrlap benyújtását jelenti. A település és az ügy kiválasztása után az űrlapkitöltő alkalmazás segítségével az ügyfél kitölti az űrlapot, majd beküldi a települési önkormányzat hivatali tárhelyére. A címzett önkormányzat iratkezelője érkezteti a benyújtott űrlapot és iktatás után bekerül a megfelelő szakrendszerbe vagy eljut az ügyintézőhöz. Jelenleg az önkormányzat adó, ipar-, és kereskedelmi, hagyatéki leltár, birtokvédelmi, anyakönyvi és szociális ügyei támogatottak szakrendszeri fejlesztésekkel az önkormányzati ASP rendszeren keresztül. Az ügyfelek számára nyújtott ügyintézési szolgáltatások köre településenként eltérhet!
    A Nagyharsányi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések benyújtható űrlapjait a Portálra bejelentkezve keresheti meg. A gyorsabb áttekinthetőség érdekében – hogy ne kelljen feleslegesen a portálra bejelentkeznie és keresnie – táblázatba szedve itt megtekintheti a Nagyharsányi KÖH közzétett űrlapjait: Nagyharsányi KÖH – Közzétett űrlapok listája (2019.04.09.) 
    (a PDF nagyítható!)
  • Ügykövetés
    A bejelentkezett felhasználók lekérdezhetik az általuk az ASP Önkormányzati Hivatali Portál felületén elektronikusan indított helyi önkormányzati ügyek státuszát is. Az alkalmazás lehetőséget biztosít az ügyfelek számára az ügyintézési folyamat interneten keresztüli nyomon követésére.

Hogyan tudok belépni a Portálra? Hogyan kell használni a felületet?

A Portál bárki számára elérhető, egyes funkciók szabadon használhatók, más funkciók azonban regisztrációhoz kötöttek. Az azonosítás a KAÜ igénybevételével történik. Az első belépéskor létrejön az ASP elektronikus ügyfél személyes fiókja, amelyben személyre szabott beállítások és adatok adhatók meg. Ezek később módosíthatóak.

A Portál használatában az alábbi felhasználói útmutató nyújt segítséget:
Önkormányzati Hivatali Portál – Felhasználói Útmutató

 

ELEKTRONIKUS ÜGYINTÉZÉS

indítása

 


Ha nem találok az ügyemnek megfelelő űrlapot a Portálon, milyen módon nyújthatom be kérelmemet?

Amennyiben az Ön által indítani kívánt ügy nem szerepel a Portálon – tehát nincs az ügyéhez megfelelő űrlap – ez esetben az úgynevezett  e-Papír szolgáltatás segítségével bármilyen ügy elektronikusan indítható.  Az ügyindítás bejelentkezéshez és regisztrációhoz kötött szolgáltatás, ennek hiányában az űrlap legfeljebb csak nyomtatható és papír alapon nyújtható be.
Kérjük, mielőtt igénybe veszi az e-Papír szolgáltatást, bizonyosodjon meg arról, hogy a Portálon valóban nem áll rendelkezésre a benyújtani kívánt űrlap! Az e-Papír szolgáltatással kapcsolatos felhasználási feltételek és segítség IDE KATTINTVA érhető el.

 

e-Papír alkalmazás

indítása